Sunday, August 23, 2009

BANTAH " RUANGAN KAUM " DIGUGURKAN



Bantah 'ruangan kaum' dalam dokumen rasmi kerajaan digugurkan

SAYA merujuk mengenai cadangan bagi mengkaji kemungkinan menggugurkan 'ruangan kaum' pada borang dan dokumen rasmi kerajaan.

Saya sebagai bangsa Melayu atau bumiputera, sangat-sangat tidak bersetuju mengenai cadangan menggugurkan 'ruangan kaum' pada borang dan dokumen rasmi kerajaan tersebut.

Cadangan ini tidak adil dan menampakkan seolah-olah status kaum bumiputera hilang keistimewaan secara halus.

Difahamkan cadangan ini datangnya daripada 'beberapa pihak tertentu', daripada pihak mana? Tepuk dada tanyalah selera. Nampaknya kemelut perpecahan orang Melayu dan konsep 1Malaysia telah digunakan oleh 'pihak ini' bagi menjayakan agenda mereka.

Dari dulu sehingga sekarang nampaknya kita sajalah yang asyik mengalah sehinggakan menggadai hak kita sedikit demi sedikit. Apabila kita cadangkan untuk menubuhkan Sekolah Wawasan atas dasar penyatuan kaum, cadangan ini ditentang habis-habisan oleh 'pihak ini'.

Hak kita sajalah yang boleh diambil dan hak mereka tidak boleh disentuh langsung walaupun demi perpaduan.

Jika pengguguran ruangan kaum ini dibuat atas tiket 1Malaysia atau atas soal penyatuan kaum, kenapa soal Sekolah Wawasan tidak? Jawapannya kerana mereka tidak mempunyai kepentingan di sini.

Asimilasi dan integrasi ditolak, cakap bahasa Melayu pun masih tergagap-gagap walaupun telah 52 tahun merdeka. Mereka ini sibuk hendak hak orang lain demi kepentingan mereka.

Saya harap pemimpin kita usahlah melayan lagi tuntutan yang bakal merugikan kaum bumiputera sendiri. Sekarang ruangan kaum dipersoal, mungkin tiga tahun lagi ruangan agama pula.

Mereka yang menuntut ini boleh diibaratkan seperti duri dalam daging yang sering mengambil kesempatan. Ayuh bangsaku, maruah jangan tergadai. Bersatulah kembali.


Balik Pulau, Pulau Pinang.


Putrakencana :

Ketahuilah di Dalam Perlembagaan hanya termaktub 5 bangsa sahaja :

1. Bangsa Orang Asli

2. Bangsa Melayu

3. Bangsa Bumiputera Sarawak

4. Bangsa Bumiputera Sabah

5. Bangsa lain-lain
( Cina, India dan punjabi )


Fikir-fikirlah.

No comments:

Post a Comment