Thursday, June 3, 2010

SEDARLAH DARI TIDUR MU WAHAI UMAT MELAYU PULAU PINANG.





Hadiah Sempena Kemenangan DAP dalam PRU12 di P. Pinang : Robohnya Gerai Melayu,Tanda Kebesaran Hak Istimewa puak Lanun DAP Cilanat!!!

Gerai Do Re Me akhirnya diruntuhkan :sini menandakan episod menghapuskan peniaga kecil melayu berterusan secara sistematik :klik sini

ANGGOTA penguat kuasa MPPP sedang merobohkan Kafe Do Re Mi di Tanjung Bungah, Pulau Pinang semalam.

Telah Pisau katakan dalan artikel sebelum ini, bagaimana peniaga cina mendapat keistimewaan dan perlindungan oleh semua pihak,bukan saja daripada Adun mereka tetapi turut dijaga oleh pihak PBT.

Untuk memahami situasi ini cukup mudah,perkara ini bukan saja berlaku semasa zaman pemerintahan kerajaan BN malah makin buruk dibawah sosialis DAP. Peniaga Cina bagaikan kebal tidak boleh disentuh oleh mana mana pihak.

Pisau menyelidiki ,apa yang istimewa sangat dengan mereka ini, jawapannya Adun Cina terutamanya dari Cina DAP amat menjaga dan memberi perhatian yang lebih kepada peniaga berbangsa cina.

Perkara ini sudah lama berlaku kerana rata rata peniaga cina banyak memberi sumbangan kewangan kepada operasi dan perbelanjaan DAP.


Keadaan menjadi bertambah buruk apabila rata rata jalan penyelesaian kepada beberapa masaalah peniaga kecil ini langsung tidak membantu,contohnya pihak majlis perbandaran mendirikan kompleks perniagaan yang tidak ada kedudukan yang strategik yang secara langsung terus membunuh peniaga yang berpindah ke lokasi yang baru.

Berbalik kepada peniaga cina,mereka turut mengunakan kuasa wang atau bahasa pasar mengunakan kuasa Agung untuk membeli dan merasuah kepada penguatkuasa atau mana mana pihak berkenaan.

Dengan mengunakan kuasa agung,tidak kira siapa yang datang sudah pasti semua akan dapat ditundukkan,jalan penyelesaian tetap ada, kawtim atau duit kopi mesti boleh settle problem mereka.

Buktinya banyak kawasan peniaga dan gerai gerai cina langsung tidak disentuh ,malah penguatkuasa langsung tidak berani angkat muka jika kekawasan tersebut.

Perihal keistimewaan peniaga cina makin mengila dan makin bertambah kuasa apabila DAP memerintah. Mana ada tindakan kepada gerai gerai haram?mana ada tindakan keatas peniaga cina yang melanggar undang undang? TIDAK ADA! Semua Kebal.

Baru baru ini TKM1 Dr Mansoor boneka Guan Eng mengadakan rundingan bersama persatuan peniaga melayu,kononnya memperolehi persefahaman,sebetulnya rundingan itu lebih kepada memohon kembali hak untuk berniaga di kawasan yang sudah menjadi tapak perniagaan puluhan tahun yang lalu, contohnya pasar ramadhan di Chow Rasta. Apa perlunya memohon kembali hak yang sudah ditarik balik semasa pemerintahan DAP?

Perkara ini ibarat, mengadakan rundingan untuk mendapatkan kembali hak daripada penyangak yang dari awal sudah menindas,setelah ditindas perlu pula berunding dan atas belas ehsan dari penyangak barulah dibenarkan untuk kembali berniaga.

Perkara ini langsung tidak berlaku dimana mana kawasan peniaga cina,pergilah ke seluruh pelosok negeri Pulau Pinang, pergilah tengok ke mana mana kawasan tumpuan peniaga cina, tidak ada sekatan malah diberi pula kelebihan dan keistimewaan seperti di New Lane:klik sini ,kawasan peniaga melayu yang langsung tidak mendapat bantahan ataupun mengganggu penduduk dirobohkan,Ya hanya kerana dia seorang MELAYU.

No comments:

Post a Comment