Tuesday, March 3, 2009

KAUM PENDATANG, BAGI BETIS MAHU PEHA.


Apa sebenarnya mereka mahu?

SAYA terpanggil untuk menulis kerana terlalu geram dan kecewa dengan sesetengah pihak terutamanya ahli politik yang semakin biadab dan tidak menghormati hak yang telah diberikan kepada bumiputera dan orang Melayu khususnya.

Golongan ini telah lupa dan tidak sedar sejarah negara ini. Jika kita kaji sejarah yang tidak sampai pun 100 tahun ini, sememangnya orang bukan Melayu seperti yang berasal dari tanah besar Cina dan juga India yang berhijrah ke negara inilah yang paling beruntung sekali kerana diberikan peluang untuk tinggal dan menetap di negara serta mendapat kerakyatan sama seperti kaum bumiputera.

Mereka harus sedar, kaum Cina dan India di Malaysia diterima dengan hati terbuka oleh penduduk pribumi negara ini khususnya orang Melayu.

Fikirkanlah semula dan bersyukurlah bahawa kaum bukan bumiputera di negara ini telah diberikan layanan yang sebaiknya oleh kerajaan.

Jadi, mengapa harus dipertikaikan hak keistimewaan bumiputera yang hanya sekelumit ini bagi menjaga kepentingan bangsa Melayu khususnya yang masih jauh ketinggalan di belakang berbanding kaum-kaum lain.

Dari segi ekonomi, cuba kita lihat siapakah yang menguasai pasaran sebenarnya?

Dengan kuota yang hanya beberapa peratus yang diberikan golongan bumiputera di dalam ekonomi ini pun ingin 'dicantas' oleh sesetengah pihak yang tidak pernah bersyukur dengan apa yang dinikmati mereka selama ini.

Saya amat tertarik dengan ceramah yang pernah disampaikan oleh ustaz mualaf di jabatan saya baru-baru ini, apabila beliau sendiri menyatakan rasa kecewa dengan sikap bangsanya itu yang tidak pernah bersyukur dengan apa yang dinikmati di negara ini selama ini.

Beliau menyatakan bahawa kaum bukan bumiputera harus sedar tentang kontrak sosial yang telah termaktub di dalam Perlembagaan negara dan mereka juga harus merenung sejarah dan mengakui bahawa orang Melayu ini harus diberi keistimewaan.

Baru-baru ini, Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor, Dr. Boo Cheng Hau juga telah bersikap biadap dengan mendakwa 'bumiputeraisme' sama dengan dasar aparteid.

Ini sama sekali telah mengguris perasaan orang Melayu khususnya kerana hak-hak mereka telah dicabar oleh orang bukan Melayu. Saya juga hairan adakah hak-hak yang diberikan kepada bumiputera ini mengganggu periuk nasi dan kehidupan orang bukan bumiputera?

Saya rasa bukan bumiputera telah diberikan hak yang lebih daripada sepatutnya. Walaupun banyak pertikaian yang ditimbulkan oleh golongan ini tentang hak bumiputera, orang Melayu masih bersabar dan tenang menghadapi cabaran.

Saya juga setuju dengan pendapat bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mahu kaum Melayu lebih agresif mencabar tindakan golongan-golongan yang cuba menyentuh isu hak bumiputera ini.

Dr. Mahathir juga berpendapat sikap berdiam diri inilah yang membuatkan golongan-golongan ini semakin berani mencabar hak bumiputera di negara ini.

Saya berharap pendapat saya sebagai anak Melayu dan sebagai seorang Islam ini dapat diambil secara positif terutamanya golongan pemimpin yang akan memacu negara ini ke arah lebih maju dan majmuk.

TEKNOKRAT
Bandar Utama, PJ

3 comments:

  1. Mahu aje Teman ..........,

    Kesabaran kita ada hadnya.

    Melayu tak boleh dicabar.

    Kalau dicabar, Melayu akan bersatu.

    ReplyDelete
  2. Betul tu Putra.. apa nak buat.. ni lah nasib kaum melayu yang ada sekarang.. jika tak pandai dijaga.. lambat laun akan kehilangan jua...

    ReplyDelete