Monday, March 9, 2009

DAULAT TUANKU


Ada usaha radikal ubah resipi kekuatan Melayu: Raja Nazrin


BANGI: Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah bertitah kini timbul usaha radikal daripada kalangan pihak tertentu untuk mengubah resipi kekuatan Melayu seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Baginda bertitah, resipi itu meliputi elemen yang terdiri daripada faktor agama, bahasa dan budaya di bawah payung naungan dan perlindungan Raja-Raja Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan.

"Klausa menyentuh agama Islam, institusi raja Melayu, adat istiadat Melayu, Bahasa Melayu dan kedudukan istimewa orang Melayu dimaktubkan dalam Perlembagaan.


"Takrif bangsa Melayu diperkemas, diikat dengan adat, disimpul dengan bahasa, disaluti dengan agama.

"Itulah resipi kekuatan Melayu di bumi ini," titah baginda ketika melancarkan buku "The Malays" di Bilik Senat, Bangunan Canselori Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), di sini, hari ini.


PUTRAKENCANA : Sebagaimana Tok Nenek Teman menjunjung akan kesultanan Melayu beratus tahun dahulu. Teman dan anak cucu akan sentiasa di bawah payung Tuanku.

Jangan sesekali memberi peluang bangsa pendatang ini menghapuskan hak istimewa orang Melayu dan kuasa Kesultanan Melayu.

Kepada Melayu yang menjadi alat dan kuda tunggangan ini insaflah sebelum nasi menjadi bubur.

Jangan mengkhianat bangsa sendiri demi tamakkan kuasa.


Bersatulah Umatku.

1 comment:

  1. bahasa melayu mereka berjuang, ketuanan melayu tak mau dipertahan kerana assobiah dan perkauman, raja melayu diderhakai... apa nak jadi melayu dah nak jadi kayuuuuuu. nanti kena bakar buat panggang ubi kayu... atau ba##

    ReplyDelete