Monday, July 13, 2009

JANGAN BERMAIN API WAHAI KAUM PENDATANG .


Tahan semula Manoharan bawah ISA

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 10 Julai - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah, M. Manoharan perlu ditahan semula di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ekoran tindakannya tidak menghormati institusi raja selain terus mempertikaikan status bumiputera.

Menurut Timbalan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Syed Anuar Syed Mohamad, Kementerian Dalam Negeri perlu mengambil tindakan itu memandangkan Manoharan sengaja mengeluarkan kenyataan yang boleh mencetuskan keadaan huru-hara dalam negara.

Beliau berkata, tindakan menegur rakannya yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Teng Chang Khim (DAP-Sungai Pinang) memakai songkok atas alasan bukan bumiputera merupakan bukti Manoharan sengaja mencetuskan provokasi di kalangan orang Melayu.

"GPMS melihat apa dinyatakan Manoharan di DUN Selangor kelmarin itu ada dua perkara besar iaitu kegagalannya menghormati institusi raja serta tindakannya yang sengaja membakar perasaan orang Melayu.

"Manoharan harus sedar tuntutannya itu bersifat biadap serta kurang ajar. Kenyataannya itu tidak menggambarkan dia seorang warganegara. Oleh itu sebelum perkara lebih buruk berlaku lebih baik Manoharan ditahan mengikut ISA," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Manoharan ketika muncul buat kali pertama di persidangan DUN Selangor kelmarin iaitu selepas dibebaskan daripada ISA Mei lalu, telah menyatakan kurang senangnya melihat Chang Khim memakai songkok semasa menjalankan tugas pada persidangan itu.

Ujar Manoharan, beliau tidak berapa gembira dengan pemakaian songkok kerana orang bukan Melayu tidak diberikan status bumiputera dan masih dilayan sebagai kumpulan berbeza.

Syed Anuar berkata, pemakaian songkok oleh Speaker bagi satu-satu DUN adalah untuk menghormati institusi raja kerana DUN merupakan lambang kepada pemerintahan Raja Berperlembagaan bagi sesebuah negeri.

"Sehubungan itu dalam usaha memelihara keamanan dan keharmonian kaum, kerajaan harus mengambil tindakan paling tegas dan segera. Jangan biarkan orang seperti ini ada dalam masyarakat kita," katanya.

Nada serupa turut disuarakan Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Megat Zulkarnain Omardin yang mahu kerajaan mengambil tindakan paling tegas terhadap Manoharan.

Beliau berkata, orang Manoharan itu tidak harus dibiarkan kerana tindakannya terus mempertikaikan status bumiputera dan sengaja mencetus kontroversi pada persidangan DUN Selangor kelmarin boleh mengundang kemarahan masyarakat Melayu.

"Manoharan cuba bermain api kerana sengaja menyentuh hak keistimewaan golongan bumiputera yang selama ini dipelihara Perlembagaan Persekutuan," katanya yang juga Pengerusi Putera UMNO.

Sambil meminta kerajaan menyegerakan penahanan Manoharan di bawah ISA, Megat Zulkarnain mengingatkan kesabaran orang Melayu ada hadnya.

"Saya amat berharap Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengambil perhatian dengan isu ini kerana Manoharan kini dilihat semakin berani membuat kenyataan berbau perkauman.

"Tolong jangan biarkan orang seperti ini kerana dia boleh menjadi perosak kepada keamanan dan keharmonian yang kita kecapi selama ini," katanya.

Presiden Pertubuhan Anak Muda Melayu Malaysia, Asrul Muniff Azizan menyifatkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Manoharan itu sebagai amat berbahaya.

Sehubungan itu, beliau mahu KDN khususnya Hishammuddin sebagai menteri bertanggungjawab mengambil tindakan tegas ke atas ADUN Kota Alam Shah itu sekiranya enggan berhenti daripada mengeluarkan kenyataan kontroversi.

"Nampaknya sejak dibebaskan daripada tahanan ISA, Manoharan terus bertindak mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang amat berbahaya dan boleh menyebabkan rusuhan kaum.

"Kita tidak mahu keadaan ini berlaku kerana selama ini kita hidup dalam keadaan aman dan damai atas semangat tolak ansur serta kompromi. Mahu tidak mahu kerajaan wajar berbuat sesuatu sebelum kejadian lebih buruk berlaku," tambahnya.

Putrakencana :

Sememangnya kaum pendatang ini tidak sedar di untung hidup di Tanah Melayu ini.
Wahai Umat Melayu Islam bersatulah kita menentang segelintir bangsa pendatang ini yang semakin berani menuntut apa yang tidak sepatutnya dituntut. Mereka ini sudah naik kepala, anda lihat dan fikirlah sendiri.
Ketahuilah mereka ini semakin berani kerana kita Umat Melayu berpecah belah diatas fahaman politik.
Ketahuilah Melayu tidak gentar akan mereka ini.

No comments:

Post a Comment