Tuesday, February 10, 2009

TAK MALU PUNYA NIZAR



Nizar terus ‘berdegil’ jadi MB


MOHAMMAD Nizar Jamaluddin yang masih mahu melaksanakan tugas Menteri Besar dihalang dari memasuki bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Ipoh, semalam. – UTUSAN / MOHD. NAJIB MOHD. NOR


IPOH 10 Feb. – Hasrat bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin untuk menjalankan ‘tugas’ seperti biasa tidak kesampaian apabila dihalang memasuki Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini hari ini.

Mohammad Nizar diiringi beberapa bekas Exco yang menaiki kenderaan rasmi kerajaan negeri tiba di hadapan bangunan berkenaan pada pukul 11.03 pagi.

Pasukan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) yang berkawal di kawasan itu sejak awal pagi, tidak membenarkan mereka memasuki bangunan pentadbiran kerajaan negeri itu.

Walaupun dihalang, Mohammad Nizar dan ‘barisan Exconya’ tetap berdegil dan berusaha menembusi benteng FRU.

Malah, puluhan penyokong pembangkang turut mengiringi Muhammad Nizar dalam usaha untuk masuk ke bangunan pentadbiran kerajaan negeri.

Keadaan itu menyebabkan kesesakan lalu lintas.

Ketua Polis Ipoh, Asisten Azisman Alias kemudian meminta agar para pemimpin parti dan penyokong pembangkang supaya tidak menghalang lalu lintas.

Bercakap kepada pemberita, Mohammad Nizar berkata, kedatangan beliau adalah untuk menjalankan tugasnya sebagai Menteri Besar.

“Hari Selasa ialah hari bertemu pelanggan, kita telah buat temu janji dengan orang ramai serta pelabur dan sebab itu kita datang untuk menjalankan tugas.

“Bagaimanapun, saya sebagai Menteri Besar dihalang memasuki pejabat. Oleh itu, kami akan menjalankan tugas dari rumah rasmi Menteri Besar,” katanya.

Beliau kemudian menuju ke kediaman rasmi Menteri Besar dan mengadakan satu lagi sidang akhbar pada pukul 12.30 tengah hari.

Dalam sidang akhbar itu, Mohammad Nizar mengumumkan pihaknya akan mendapatkan perisytiharan Mahkamah Tinggi Ipoh, Khamis ini bagi menyatakan kerajaan pakatan pembangkang adalah kerajaan yang sah.

Ditanya mengenai saman yang akan difailkan itu turut melibatkan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, Mohammad Nizar enggan mengulas lanjut.

Bagaimanapun beliau menegaskan, pihaknya akan terus menggunakan kediaman rasmi Menteri Besar sebagai pejabat dan tempat mesyuarat Exco selagi Mahkamah Tinggi tidak membuat pengisytiharan.

“Kami akan teruskan kerja harian kami kerana tiada dokumen atau bukti bahawa kami bukan lagi kerajaan negeri.

“Apa juga ketetapan yang telah dibuat oleh ‘mesyuarat Exco’ juga akan diteruskan kerana kami masih kerajaan negeri yang sah,” katanya.

Dalam sidang akhbar sama, bekas Exco kanan yang juga Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham menuduh UMNO mempermainkan isu derhaka terhadap Sultan bagi mendorong rakyat melanggar undang-undang.

“Kita tidak lagi berada di bawah sistem monarki mutlak sebab sekarang kita mengamalkan sistem raja berperlembagaan iaitu undang-undang adalah yang tertinggi.

“Malah dalam perlembagaan negeri di bawah Artikel 18 menyatakan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan hendaklah mengikut nasihat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dalam pelbagai perkara,” jelasnya.

No comments:

Post a Comment