Monday, August 31, 2009

KEKALKAN KEMERDEKAAN INI





Kekalkan semangat merdeka

Oleh ARSHAD KHAN
pengarang@utusan.com.my


YANG di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Raja Permaisuri Agong,Tuanku Nur Zahirah bersama para pemimpin negara termasuk Datuk Seri Najib Tun Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin menyertai ribuan rakyat menyambut Hari Kemerdekaan Ke-52 di Dataran Parlimen, semalam.

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, walaupun sambutan Hari Kemerdekaan Ke-52 kali ini disambut secara ringkas, semangat di sebalik sambutan itu kekal seperti tahun-tahun sebelumnya.

Kata Perdana Menteri, apa yang lebih penting ialah ia disambut dalam suasana aman dan harmoni serta harus dipastikan negara terus kekal seperti itu.

"Sambutan Hari Kemerdekaan Ke-52 pada tahun ini berbeza daripada tahun-tahun sebelumnya kerana pada kali ini kita menyambutnya dalam bulan Ramadan.

"Walaupun ia disambut dalam suasana kesederhanaan, martabatnya tetap sama," katanya melalui perutusan Perdana Menteri dalam buku aturcara sambutan kali ini.

Sambutan Hari Kemerdekaan Ke-52 dengan tema 1Malaysia, Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan disambut di pekarangan Parlimen dan berlangsung hampir 40 minit.

Perdana Menteri berkata, penduduk negara ini harus melihat nikmat kemerdekaan yang dikecapi hari ini sebagai satu anugerah yang tidak ternilai harganya.

"Kita seharusnya sedar bahawa tanpa sikap penerimaan antara satu sama lain, kita tidak mungkin berada di tahap ini dan dapat menikmati pembangunan serta kemewahan seperti sekarang," katanya.

Tambah beliau, kejayaan tidak mungkin dapat dicapai tanpa penglibatan semua rakyat Malaysia.

Kata beliau, perpaduan yang wujud mesti terus dipupuk dan dibaja.

"Tanggungjawab ini harus dipikul bersama oleh semua rakyat tanpa mengira kaum, agama, bangsa, umur serta latar belakang pendidikan agar perpaduan yang telah terjalin tetap terpelihara.

"Kita harus ingat negara ini bukanlah milik mutlak generasi kini tetapi harus kita pertahankan untuk diwariskan kepada generasi akan datang," katanya.

Justeru Perdana Menteri meminta rakyat agar bersama-sama menginsafi bahawa kejayaan sesebuah negara amat bergantung pada sejauh mana sikap semua warganya secara bersama-sama berganding bahu untuk mempertahan dan menguruskan kemerdekaan dengan tindakan bersepadu yang menyeluruh.

"Akhirnya saya juga ingin merakam setinggi-tinggi penghargaan kepada seluruh rakyat Malaysia atas usaha dan komitmen berterusan bagi memastikan kemerdekaan ini dapat dipertahankan," katanya.

1 comment:

  1. yeyeye betul3x...tapi mesti islam > bangsa dalam apa saja...

    ReplyDelete